Węch i smak – nierozłączne zmysły. Czy można wyobrazić sobie lepszą parę, która odgrywa kluczową rolę w marketingu gastronomii? Celem każdej restauracji jest, by już od progu goście zostali uwiedzeni smakowitymi aromatami i marzyli o tym, by skosztować jak najwięcej dań z menu. Aromamarketing jest tu sprzymierzeńcem! Dzięki zastosowaniu odpowiednich kompozycji olejków zapachowych oraz dyfuzorów można stworzyć wyjątkowy, kuszący klimat już od samego wejścia. Ponadto, dzięki użyciu neutralizatorów, można pozbyć się nieprzyjemnych woni smażenia lub wilgoci, które mogłyby zniechęcić biesiadników.
Zapraszaj smakowitym zapachem już od progu!
Pozytywne skojarzenia gości z miejscem dzięki zapachom to kolejna korzyść, jaką może przynieść aromamarketing. Dobrze dobrane zapachy kojarzą się z czystością, elegancją, a także wybitnym smakiem potraw. Restauratorzy mogą wykorzystać ten efekt do budowania pozytywnego wizerunku i przyciągania nowych klientów. Jeśli w restauracji zawsze unosi się zapach świeżych ziół lub aromatycznej kawy, goście będą mieli miłe skojarzenia z tym miejscem. Nie tylko nowi klienci zostaną zachęceni do wejścia, ale też pozostaną na dłużej i z przyjemnością będą wracać.
Od zapachu zależy również, czy w danym miejscu czujemy się komfortowo. Wprawienie gości w błogi nastrój jest gwarancją, że spędzą w restauracji więcej czasu. Ma to bezpośrednie przełożenie na zwiększoną ilość rekomendacji oraz retencję.
Jakie zapachy zwiększają apetyt?
Od lat wiadomo, że zapachy mają wpływ na pobudzenie apetytu. Niektóre aromaty są w stanie sprawić, że czujemy się bardziej głodni i chętniej zamawiamy więcej potraw. Dlatego warto wykorzystywać aromamarketing w celu zwiększenia swojej sprzedaży.
Do aromatów, które mają silne działanie pobudzające na apetyt, należą zapach pieczonego chleba, cynamonu i kawy. Świetnie sprawdzi się esencja zapachowa do dyfuzorów iFRESH: Śmietanka, która zawiera w sobie delikatny słodki aromat bitej kremowej śmietanki. Jeśli restauracja od progu będzie pachniała tak smakowicie, zachęci to gości do zamówienia dodatkowych dań.
Badania
Badania jednoznacznie potwierdzają, że w ocenie smaku potraw ogromną rolę odgrywa nasz węch. Według wyników badań, aż 83% percepcji smaku zależy od tego, co czujemy nosem. Dlatego też, atmosfera w której podajemy jedzenie jest niezwykle istotna. Odpowiedni zapach może zachęcić klientów do próbowania nowych smaków, a także sprawić, że cały asortyment będzie postrzegany jako świeży i apetyczny, a wypieki jako wyjęte prosto z pieca.
Badania przeprowadzone w San Diego wykazały, że osoby poddawane aromaterapii spożywają od 10 do 20 procent więcej pokarmu niż osoby, które nie korzystają z tego rodzaju zabiegu. Wynika to z faktu, że zapachy mają wpływ na ośrodek regulujący apetyt w mózgu. Ciekawą obserwację przeprowadzono również wśród respondentów badania, którzy zostali poddani eksperymentowi związanym z aromatem bananów. Aż 68 procent z nich, czyli 361 osób, miało po ekspozycji na ten zapach większą ochotę na jedzenie. Ponadto, “Poczucie błogości wśród 225 ankietowanych (42,5 proc. ) wywoływał zapach kawy, u 159 osób (30 proc. ) – zapach lodów waniliowych, a u 144 osób (27,2 proc. ) był to zapach lodów czekoladowych”. Z kolei olejek lawendowy oraz jego główny składnik, linalol, wpływają na układ autonomiczny, co prowadzi do zahamowania lipolizy (rozpadu tłuszczu) poprzez reakcję histaminergiczną, co skutkuje zwiększeniem apetytu!
Innymi skutecznymi zapachami, które zwiększają poczucie głodu, są:
- Bergamotka
- Kminek
- Kardamon
- Cytrusy
- Mięta pieprzowa
- Rumianek rzymski
Zadbaj o przyjemny zapach w każdym z pomieszczeń
Goście restauracji przebywają nie tylko w sali, gdzie zasiadają do stołu. Warto zatem zadbać o ich komfort w każdym z pomieszczeń. Kluczowym elementem oceny doświadczeń jest to, jak prezentuje się łazienka, która jest wizytówką lokalu. Niezwykle istotne, by i tutaj unosił się przyjemny, świeży aromat. W tym celu należy zastosować zawieszki zapachowe, wkłady do pisuarów, neutralizatory zapachów oraz odświeżacze. W łazienkach powinno sięgać się po zapachy odświeżające, kojarzące się z nieskazitelną czystością. Istotne jest też, aby zapobiec wydostaniu się ewentualnych nieprzyjemnych zapachów z łazienek do sali restauracyjnej. W tym celu warto zainstalować dyfuzor z zapachami, np. Kala iFresh Globe w przestrzeni oddzielającej łazienki od sali.
Do tego miejsca chce się wracać!
Węch odgrywa kluczową rolę przy budowaniu trwałych wspomnień. Pamięć węchowa, niezmieniona przez całe życie, pozwala na przypomnienie sobie zapachów sprzed lat i wzbudzanie miłych wspomnień. Raz zakodowany aromat pozostaje z nami na zawsze. Goście w restauracji przeżywają często ważne wydarzenia swojego życia: randki, spotkania rodzinne, rozmowy z przyjaciółmi… Odpowiednio dobrane aromaty wzmocnią ich pozytywne skojarzenia z miejscem. To ten element sprawi, że czując konkretny zapach, będą wracać z chęcią pamięcią, a przede wszystkim osobiście do naszej restauracji.
<script type="application/ld+json">{
"@context": "https://schema.org/",
"@type": "CreativeWorkSeries",
"name": "Odkryj moc aromamarketingu w gastronomii: jak aromamarketing może zwiększyć zyski Twojej restauracji",
"aggregateRating": {
"@type": "AggregateRating",
"ratingValue": "4.9",
"bestRating": "5",
"ratingCount": "10"
}
}</script>