Aromamarketing
Jak działa pamięć zapachu? Pamięć węchowa to jeden z fenomenów ludzkiego organizmu. Wiadomo o niej, że nie zmienia się przez całe życie, dlatego potrafimy przypomnieć sobie zapach letniego wieczoru sprzed lat, słodką woń owoców czy zapach perfum używanych przez naszą pierwszą miłość. Każdy człowiek ma takie zapamiętane zapachy, które przywołują dobre wspomnienia, ale węch to najbardziej zagadkowy z naszych zmysłów.
Dlaczego poczucie zapachu jest tak ważne? Nasze komórki węchowe zajmują powierzchnię zaledwie 1–3 cm2, ale ich prace kontroluje ponad tysiąc genów. Receptory węchowe zaczynają działać, gdy dotrą do nich mikroskopijne cząsteczki zapachu – ligandy. Pod ich wpływem wytwarza się enzym, którego część dociera do kory mózgowej, gdzie następuje rozpoznanie zapachu. Druga porcja enzymu przenika do układu limbicznego odpowiadającego za emocje i pamięć. Tu już bez udziału naszej woli zostaje podjęta decyzja, czy odczuwany zapach uznajemy za przyjemny, czy nie. Raz poznany zapach zostaje przypisany do konkretnego receptora węchowego. Tak powstaje pamięć węchowa. Nie zmienia się ona przez całe życie człowieka i zawsze będzie wywoływała konkretne wspomnienia związane z wydarzeniami, którym towarzyszył dany zapach.
2
3
4
5
Skontaktuj się z nami a wprowadzimy Cię w magiczny świat marketingu sensorycznego.
Pamięć węchowa to jeden z fenomenów ludzkiego organizmu. Wiadomo o niej, że nie zmienia się przez całe życie, dlatego potrafimy przypomnieć sobie zapach letniego wieczoru sprzed lat, słodką woń owoców czy zapach perfum używanych przez naszą pierwszą miłość. Każdy człowiek ma takie zapamiętane zapachy, które przywołują dobre wspomnienia, ale węch to najbardziej zagadkowy z naszych zmysłów. Odpowiednio dobrana kompozycja zapachowa jest w stanie w sposób zaplanowany wpłynąć na nasze emocje i odczucia.